LPR / GPR – czym to się różni?

Program rewitalizacji ? dlaczego jest Ci potrzebny, gdy chcesz zrealizować dotowaną inwestycję?

Zagadnienie rewitalizacji wpisane jest w tematykę funduszy unijnych w Polsce od kilkunastu lat. Rewitalizacja, będąca potencjalnym źródłem wielu projektów dofinansowanych z funduszy europejskich, oznacza proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, poprzez podejmowane działania społeczne, gospodarcze, przestrzenno-funkcjonalne, techniczne lub środowiskowe, skupione na konkretnym obszarze, prowadzone w sposób zaplanowany oraz zintegrowany poprzez program rewitalizacji.

Nie jest procesem skierowanym na pojedynczą inwestycję lub działanie, lecz wieloletnim. Dotyczy nie tylko dużych i małych miast, ale także kryzysowych obszarów wiejskich.

Realizowane działania skierowane są nie tylko na przedsięwzięcia inwestycyjne (np. modernizacje zabudowy, przestrzeni publicznych i podwórek, zwiększenie potencjału turystycznego i kulturalnego poprzez nadanie obiektom i terenom zdegradowanym nowych funkcji), lecz również na projekty społeczno-aktywizacyjne i społeczno-gospodarcze.

Dla obszaru rewitalizacji gmina tworzy program rewitalizacji. Jest on tworzony zgodnie z zasadą partnerstwa. Oznacza to, że gmina ma obowiązek włączyć partnerów w proces programowania i realizacji projektów rewitalizacyjnych oraz prowadzić konsekwentny, otwarty i trwały dialog z tymi podmiotami.

Obecnie, w związku z wdrażaniem nowej ustawy z 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz.U. z 2015 r. poz. 1777), znajdujemy się w okresie przejściowym związanym z wdrażaniem nowej formy planu rewitalizacji, w trakcie którego stosowanie przez gminę ustawy o rewitalizacji nie jest obowiązkowe.

Gmina może opracować:

  • lokalny program rewitalizacji (LPR) na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, uwzględniając przy jego opracowaniu zapisy ?Wytycznych w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014?2020? lub
  • gminny plan rewitalizacji (GPR) ? na podstawie wspomnianej ustawy o rewitalizacji.

Merytorycznie oba programy niewiele się różnią. Największa różnica między nimi polega na sposobie przyjęcia planu, tj. na kwestiach proceduralnych.

Uwaga!

Niezależnie od tego, który z tych programów przyjmie gmina, zarówno jeden, jak i drugi może być podstawą do ubiegania się o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej. Stan przejściowy, dopuszczający realizowanie projektów na podstawie lokalnego lub gminnego planu rewitalizacji, trwać będzie do 31 grudnia 2023 r. Po tej dacie nie będzie dopuszczalna realizacja przedsięwzięć wynikających z programu rewitalizacji, przyjmowanego uchwałą rady gminy, bez uchwalania gminnego programu rewitalizacji.