Rewitalizacja (GPR / LPR) – oferta Green Key

Opublikowano:

Wytyczne w zakresie rewitalizacji programów rewitalizacji, które opracowało Ministerstwo Rozwoju mówią o tym, że podstawowym narzędziem prowadzenia rewitalizacji na obszarach zdegradowanych jest program rewitalizacji, stanowiący dokument uchwalany przez radę gminy, opracowywany i realizowany w partycypacyjnej procedurze, z udziałem interesariuszy (konsultacje społeczne oraz uzgadnianie z wieloma podmiotami i opiniowanie przez różne instytucje na szczeblu powiatowym i wojewódzkim).

Oferta firmy Green Key obejmuje dwa tryby sporządzania programów rewitalizacji:

 

TRYB OPRACOWANIA JAKO GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI

Zgodnie z wytycznymi (uchwalenie obszaru zdegradowanego i rewitalizacji raz Gminnego Programu Rewitalizacji – GPR) na podstawie art. 17 ustawy o rewitalizacji, procedury opiniowania przez poszczególne jednostki opiniodawcze wymienione w art. 17 ust. 2 pkt 4).

Etap I – wyznaczenie obszaru zdegradowanego i obszaru do rewitalizacji ? w oparciu o wskaźniki typowe dla obszarów miejsko-wiejskich lub wiejskich, ze względu na specyfikę jednostki.
Etap II – opracowanie Programu Rewitalizacji
– uwzględniamy przeprowadzenie konsultacji społecznych dla etapu I i II w różnych formach oraz opiniowanie dokumentu przez zobligowane jednostki wskazane w ustawie (ilość oferowanych form konsultacji społecznych: spotkania, debaty, spacery studyjne, warsztaty, ankiety, wywiady),
– do przeprowadzenia konsultacji proponujemy zbieranie uwag w postaci papierowej i elektronicznej oraz spotkania i warsztaty, wizję lokalną,
– uchwalenie GPR przez radę gminy – zaopiniowanie GPR przez Marszałka.

 

TRYB OPRACOWANIA JAKO LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI

W myśl obowiązującej ustawy o samorządzie gminnym art. 18 ust. 2 pkt 6 program rewitalizacji można opracować jako program gospodarczy (lokalny program rewitalizacji), zgodnie z wytycznymi (brak procedury uchwalenia obszaru zdegradowanego i rewitalizacji, uchwala się jedynie Lokalny Program Rewitalizacji – LPR jako sam dokument na podstawie art. 52 ustawy o rewitalizacji, pomija się również procedurę opiniowania przez poszczególne jednostki opiniodawcze wymienione w art. 17 ust. 2 pkt 4) ustawy o rewitalizacji).

Etap I – wyznaczenie obszaru zdegradowanego i obszaru do rewitalizacji ? w oparciu o wskaźniki typowe dla obszarów miejsko-wiejskich / wiejskich, ze względu na specyfikę jednostki.
Etap II – opracowanie Lokalnego Programu Rewitalizacji.
– uwzględniamy przeprowadzenie konsultacji społecznych dla etapu I i II w różnych formach oraz opiniowanie dokumentu przez zobligowane jednostki wskazane w ustawie,
– uchwalenie GPR przez radę gminy – zaopiniowanie GPR przez Marszałka.

 

Zachęcamy zainteresowane jednostki samorządowe do współpracy.

W zakresie rewitalizacji działamy już od roku 2015!

Już kilka naszych projektów zostało wpisanych na listy Urzędów Marszałkowskich do wykazu programów rewitalizacji!

AZBEST 2017! – Nowy konkurs

Opublikowano:

Ministerstwo Rozwoju ogłosiło kolejny już konkurs na inwentaryzację azbestu!

Uwaga, w tym roku oferty należy składać za pomocą aplikacji internetowej, która będzie dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju w dniach 20 marca – 7 kwietnia 2017 r. Oferty złożone w innej formie nie będą rozpatrywane.

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na stronie internetowej do dnia 28 kwietnia 2017 r.

Zachęcamy do zapoznania się z regulaminem Konkursu oraz do kontaktu z naszym Zespołem w celu przedstawienia aktualnej oferty

https://www.mr.gov.pl/strony/zadania/bezpieczenstwo-gospodarcze/usuwanie-azbestu/finansowanie-usuwania-azbestu/#Konkurs%20Azbest

Istotne uwarunkowania tegorocznego Konkursu to:

  1. Oferty JST, które uzyskały dotacje z MR (lub d. Ministerstwa Gospodarki) w latach 2012-2016 nie będą rozpatrywane.
  2. Szczegółowe określenie kryteriów badania wniosków JST (w odniesieniu do najpopularniejszego BLOKU 3):
    Oferty z bloku 3, które spełniły kryteria formalne, podlegają ocenie merytorycznej według następujących kryteriów:
    1) posiadanie Programu usuwania azbestu i zamieszczenie informacji w Bazie Azbestowej (1 pkt),
    2) usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu gminy w ciągu ostatnich 5 lat (2013-2017), gdzie za każdy rok działań uzyskuje się 1pkt; kryterium na podstawie danych z Bazy Azbestowej wg stanu na dzień 1 marca 2017 r.,
    3) wprowadzanie/modyfikacja dany ch w Bazie Azbestowej w ciągu ostatnich 5 lat (2013-2017), gdzie za każdy rok działań uzyskuje się 1pkt; kryterium na podstawie danych z Bazy Azbestowej wg stanu na dzień 1 marca 2017 r.,
    4) udział własny większy niż 20% (20,01 % – 21,00 % ? 1 pkt, 21,01 % – 23,00 % – 2 pkt, >23,01 % – 3 pkt).

AZBEST – oferta firmy Green Key

Opublikowano:

Zespół projektowy firmy Green Key, przeprowadza inwentaryzacje wyrobów zawierających azbest na terenach Gmin i Powiatów oraz zajmuje się opracowywaniem Programów usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest, a także uzupełnianiem Bazy Azbestowej.

Inwentaryzacja azbestu polega na ankietyzacji mieszkańców oraz przeprowadzeniu w odpowiednim czasie akcji informacyjnej dla mieszkańców oraz sołtysów. Zapewniamy ankietyzację mieszkańców zgodnie z obowiązującymi wzorami kart inwentaryzacyjnych. Ankietyzacji poddajemy również podmioty gospodarcze oraz inne osoby prawne.
W ofercie posiadamy również możliwość wprowadzania danych z inwentaryzacji do Bazy Azbestowej oraz oferujemy pomoc w zakresie postępowań administracyjnych i składania wniosków do Ministerstwa Rozwoju i WFOŚiGW.

Zapewniamy:

  1. wypełnienie wniosków do instytucji w zakresie pozyskiwania środków (np. WFOŚiGW, Ministerstwa Rozwoju),
  2. wykonanie inwentaryzacji w postaci spisu z natury, ze sporządzeniem ankiet inwentaryzacyjnych na obowiązujących drukach zawartych w rozporządzeniu oraz uwzględnieniem numerów działek i obrębów ewidencyjnych (ankiety zostają następnie przekazane Gminie),
  3. opracowanie Programu usuwania wyrobów zawierających azbest na podstawie sporządzonej inwentaryzacji wraz z przeprowadzeniem strategicznej oceny (opracowaniem prognozy) i przygotowywaniem dla Gminy niezbędnych materiałów do informowania mieszkańców,
  4. uzupełnienie Bazy Azbestowej,
  5. wykonanie obrysów budynków na warstwach SHP, wykonanie poglądowej mapy, stworzenie warstwy w systemie GIS, SIP,
  6. pełną współpracę z Gminą podczas wykonywania inwentaryzacji, opracowywania dokumentu, wprowadzania danych, wyjaśniania przepisów, udzielania informacji mieszkańcom (poprzez podanie bezpośredniego nr do firmy), kontaktów z Urzędem Marszałkowskim (jeżeli chodzi o osoby prawne), przygotowywaniem wzorów pism itp.

Inwentaryzacje szamb / przydomowych oczyszczalni

Opublikowano:

Organ wykonawczy Gminy, w celu realizacji zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (art. 3, ust. 3 pkt 1, 2, 3, Dz. U. 2018 poz. 1454) jest zobowiązany utworzyć i prowadzić ewidencję zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków.

Prowadzenie takiej ewidencji ułatwia opracowanie planu rozwoju sieci kanalizacyjnej, realizowanie zapisów Aglomeracji kanalizacyjnej, kontrolę wywozu nieczystości płynnych, częstotliwości wywozu, kontrolę postępowania z osadami z przydomowych oczyszczalni ścieków, bądź weryfikację, które urządzenia jeszcze funkcjonują.

Zespół projektowy firmy Green Key ma doświadczenie w wykonywaniu inwentaryzacji terenowych, gdyż od wielu lat współpracujemy z samorządami w zakresie przeprowadzania inwentaryzacji azbestu oraz sporządzania ewidencji zabytków.

W przypadku zainteresowania przeprowadzeniem inwentaryzacji zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków, uprzejmie prosimy o kontakt w celu wyceny przeprowadzenia inwentaryzacji oraz sporządzenia / aktualizacji gminnej ewidencji.

Plany gospodarki niskoemisyjnej (PGN)

Opublikowano:

Lata 2015-2016 to okres intensywnych prac nad planami gospodarki niskoemisyjnej. Ze względu na znaczne przesunięcia terminowe i zwiększenie środków na ten cel przez NFOŚiGW na listy z zakwalifikowanymi jednostkami samorządowymi dołączyło wiele Gmin, a ogłaszane konkursy przez WFOŚiGW w całej Polsce tylko zachęcają do opracowywania tej dokumentacji.

Współpracujemy już z 37 jednostkami samorządowymi z całej Polski.

Wyróżnia nas jak dotąd każdorazowa pozytywna opinia na etapie weryfikacyjnym naszych projektów przez NFOŚiGW oraz WFOŚiGW.

Brak planu może wykluczyć lub ograniczyć możliwość ubiegania się o dofinansowanie ze środków krajowych i UE w latach 2014-2020 na działania inwestycyjne dotyczące infrastruktury ciepłowniczej, energetycznej, oświetleniowej, drogowej, termomodernizacyjnej itp., tym bardziej, że tego rodzaju inwestycje znajdują się w programach priorytetowych projektu PO IiŚ.

Oferta firmy Green Key w zakresie PGN obejmuje:

1. Stworzenie bazy danych do PGN – stworzenie bazy danych i ich analiza – identyfikacja obszarów problemowych.

2. Opracowanie Planu gospodarki niskoemisyjnej – opracowanie Planu gospodarki niskoemisyjnej na podstawie bazy danych i stanu aktualnego, określenie strategii działania oraz podmiotów odpowiedzialnych za jej realizację i źródła finansowania.

3. Strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko Planu gospodarki niskoemisyjnej – przeprowadzenie strategicznej oceny.

4. Szkolenia dla pracowników Urzędu w zakresie obsługi bazy danych i obliczania wskaźników emisji.

5. Spotkania konsultacyjne dla mieszkańców, radnych, decydentów gminnych, w tym udziały na komisji ds. ochrony środowiska, sesji Rady.

6. Promocję działań związanych z ograniczaniem niskiej emisji, ulotki, materiały promocyjne, informacyjne, ekologiczne gadżety, tablice.

 

Przypominamy również o konieczności śledzenia naboru wniosków przez WFOŚiGW w ramach programu KAWKA. W zakresie tego dofinansowania również bierzemy udział w tworzeniu bazy danych.

AZBEST – poradnik usuwania

Opublikowano:

Polecamy przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju poradnik o finansowaniu usuwania azbestu ze środków krajowych i zagranicznych na lata 2016-2020.

Zawiera w sobie najważniejsze zasady finansowania w każdym województwie, ze wskazaniem jednostek, dla których kierowane są środki. Przydatny dla początkujących samorządowców.

https://www.mr.gov.pl/media/26581/poradnik_azbestowy_23_08.pdf

Gminna ewidencja zabytków (GEZ)

Opublikowano:

Konieczność sporządzenia gminnej ewidencji zabytków wynika z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Gminna ewidencja zabytków prowadzona jest w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy. W GEZ powinny być ujęte:
1) zabytki nieruchome wpisane do rejestru;
2) inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków;
3) inne zabytki nieruchome wyznaczone przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

Nasz Zespół zdobył już duże doświadczenie w wykonywaniu GEZ, prowadzeniu dokumentacyjnych prac terenowych, dokonywaniu uzgodnień i konsultacji z wojewódzkimi konserwatorami zabytków w całej Polsce.

Nasze gminnej ewidencje zabytków sporządzamy w oparciu o Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem.

Dokumentacja sporządzana jest również w oparciu o Wytyczne Narodowego Instytutu Dziedzictwa w Warszawie.

Zachęcamy Państwa do omówienia naszej oferty.

do 30 kwietnia! – coroczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi

Opublikowano:

Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2018 poz. 1454), jednostki samorządowe są zobowiązane do wykonywania corocznej Analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi oraz Sprawozdania do Marszałka i WIOŚ.

Tym samym oferujemy samorządom sporządzenie niniejszych dokumentacji już teraz, do końca marca Gminy muszą złożyć Sprawozdanie do WIOŚ i Marszałka.

Ze względu na to, że zmiana ustawy o odpadach wykreśliła konieczność sporządzania, aktualizowania PGO oraz, co ważniejsze, wykreśliła sporządzanie dwuletnich sprawozdań z realizacji PGO, niniejsza analiza może stanowić połączenie tych dwóch dokumentów i wypełnić lukę, która powstała po nowelizacji ustawy o odpadach.

Do corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi konieczne jest omówienia aktualnej sytuacji, wyciągnięcie z analizy wniosków, weryfikacja założeń, planów oraz zaplanowanie działań na kolejny rok.

Wykonanie corocznej analizy proponujemy rozpocząć w marcu, w momencie spływania do Gminy ostatnich kwartalnych sprawozdań od przedsiębiorców zajmujących się wywozem odpadów za dany rok sprawozdawczy, wówczas możliwa jest analiza tego, co działo się w ciągu roku.

UWAGA

Analiza systemu gospodarki odpadami musi zostać sporządzona w terminie do dnia 30 kwietnia za poprzedni rok kalendarzowy i będzie podlegać publicznemu udostępnieniu na stronie podmiotowej BIP.

 

Oferta firmy Green Key – rewitalizacja

Opublikowano:

Zarówno w przypadku lokalnych programów rewitalizacji, jak i gminnych programów rewitalizacji zakres dokumentu jest taki sam, różni się jedynie pod względem czasu sporządzenia projektu oraz wskazań proceduralnych i zasad prowadzenia postępowania i konsultacji społecznych.

Oferta naszego Zespołu obejmuje poniższe elementy:

1. wyznaczenie obszaru zdegradowanego i obszaru do rewitalizacji ? w oparciu o wskaźniki typowe dla obszarów miejsko-wiejskich, miejskich, czy wiejskich, ze względu na specyfikę jednostki – w oparciu o Wytyczne.

2. opracowanie Programu Rewitalizacji.

3. przeprowadzenie konsultacji społecznych (spotkania, debaty, spacery studyjne, warsztaty, ankiety, wywiady – zbieranie uwag w postaci papierowej i elektronicznej, na spotkaniach grup roboczych, stosowanie pracy w grupach, tablice, prezentacje, zapewniamy tez materiały piśmiennicze, drukujemy notatniki, materiały promocyjne, zapewniamy drobny poczęstunek – wszystko w ramach indywidualnych oczekiwań gminy).

4. po przyjęciu programu uchwałą przez radę gminy przekazujemy dokument do opinii Urzędu Marszałkowskiego, Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym.

Zachęcamy Państwa do omówienia naszej oferty.

Z powodzeniem działamy już z 22 gminami w całej Polsce. Nasze doświadczenie wynikające ze współpracy z różnymi Urzędami Marszałkowskimi pozwala na bardziej merytoryczne analizy i ciągłe rozwijanie naszych umiejętności.