Azbest – zaległości w gminach

Opublikowano:

Wykres aktywności Urzędów Marszałkowskich i gmin prezentuje zestawienie liczby JST aktywnie wprowadzających dane do systemu Baza Azbestowa w odniesieniu do liczby wszystkich JST w danym województwie (https://www.bazaazbestowa.gov.pl/pl/usuwanie-azbestu/wykres-aktywnosci-gmin)

Zachęcamy do odwiedzenia strony https://esip.bazaazbestowa.gov.pl/ gdzie widoczne są efekty naszej corocznej pracy przy inwentaryzacji azbestu w Polsce. Każda inwentaryzacja wzbogaca dane dotyczące sytuacji w kraju w zakresie faktycznego nagromadzenia azbestu.

POLSKA
(liczba gmin: 2478)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 2416
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 62
97%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 2244
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 234
91%
DOLNOŚLĄSKIE (169)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 154
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 15
 91%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 143
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 26
 85%
KUJAWSKO-POMORSKIE (144)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 141
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 3
 98%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 137
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 7
 95%
LUBELSKIE (213)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 210
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 3
 99%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 203
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 10
 95%
LUBUSKIE (82)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 81
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 1
 99%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 79
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 3
 96%
ŁÓDZKIE (177)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 174
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 3
 98%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 170
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 7
 96%
MAŁOPOLSKIE (182)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 175
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 7
 96%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 136
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 46
 75%
MAZOWIECKIE (314)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 310
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 4
 99%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 290
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 24
 92%
OPOLSKIE (71)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 70
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 1
 99%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 68
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 3
 96%
PODKARPACKIE (160)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 152
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 8
 95%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 132
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 28
 83%
PODLASKIE (118)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 118
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 0
 100%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 106
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 12
 90%
POMORSKIE (123)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 120
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 3
 98%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 105
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 18
 85%
ŚLĄSKIE (167)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 163
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 4
 98%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 140
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 27
 84%
ŚWIĘTOKRZYSKIE (102)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 99
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 3
 97%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 89
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 13
 87%
WARMIŃSKO-MAZURSKIE (116)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 116
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 0
 100%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 115
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 1
 99%
WIELKOPOLSKIE (226)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 220
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 6
 97%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 219
ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 7
 97%
ZACHODNIOPOMORSKIE (114)
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób fizycznych – 113
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 1
 99%
ilość gmin z wykonaną inwentaryzacją osób prawnych – 112
 ilość gmin bez wykonanej inwentaryzacji – 2
 98%

AZBEST 2019 – konkurs – zostało 296 gmin bez inwentaryzacji – czekamy na Państwa

Opublikowano:

Ogłoszono Konkurs Azbest 2019 – poniżej najważniejsze informacje. Zachęcamy do kontaktu z naszym Biurem, aby wyjaśnić Państwu wszystkie niejasności i omówić naszą tegoroczną ofertę.

Miło nam poinformować, że od roku 2013 współpracowaliśmy z 19 gminami w ramach środków dotowanych z Ministerstwa. Nasze wnioski są pozytywnie analizowane, a przedłożona dokumentacja prawidłowa, co potwierdzają rekomendacje otrzymane od naszych klientów.

Konkurs jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego. Oferty należy składać na wzorze oferty, zgodnie z Regulaminem Konkursu, na adres Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Departament Gospodarki Niskoemisyjnej, w terminie do 29 marca 2019 r.

Blok 2 – działania edukacyjno-informacyjne 

Dotacje przeznacza się na finansowanie poniższych zadań:

  1. działalność informacyjno-edukacyjna;
  2. organizacja konferencji, sympozjów, warsztatów, szkoleń nt. zagrożeń powodowanych kontaktem z azbestem, prawidłowego usuwania wyrobów azbestowych, itd.;
  3. wydanie poradników, ulotek, plakatów lub innych materiałów informacyjnych na temat prawidłowego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest.

Blok 3 – inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest

Dotacje przeznacza się na finansowanie poniższych zadań:

  1. wykonanie inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest
  • dotyczącej osób fizycznych: wyniki inwentaryzacji zasilają Bazę Azbestową (ww.bazaazbestowa.gov.pl) wraz z przygotowaniem warstwy obrysów obiektów z przypisanymi do obiektu atrybutami: numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego; warstwa obrysów umożliwia eksport wyników inwentaryzacji do Bazy Azbestowej do warstw w formacie *.shp i *.pdf;
  • dotyczącej osób prawnych: wyniki inwentaryzacji wraz z numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego powinny zostać przekazane do właściwego Urzędu Marszałkowskiego (bez wprowadzania danych do Bazy Azbestowej);

2. aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest

  • dotyczącej osób fizycznych: wyniki inwentaryzacji zasilają Bazę Azbestową (ww.bazaazbestowa.gov.pl) wraz z przygotowaniem warstwy obrysów obiektów z przypisanymi do obiektu atrybutami: numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego; warstwa obrysów umożliwia eksport wyników inwentaryzacji do Bazy Azbestowej do warstw w formacie *.shp i *.pdf;
  • dotyczącej osób prawnych: wyniki inwentaryzacji wraz z numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego powinny zostać przekazane do właściwego Urzędu Marszałkowskiego (bez wprowadzania danych do Bazy Azbestowej).

Z Beneficjentami zostaną podpisane porozumienia. Po realizacji zadania Beneficjent powinien zgodnie z terminem określonym w porozumieniu złożyć sprawozdanie końcowe.
Osoby do kontaktu to jak co roku: Pani Izabela Drelich-Sikorska oraz  Pani Monika Krasuska.

Raport z POŚ – koniec marca

Opublikowano:

Zachęcamy Państwa do rozpoczęcia prac nad Raportem z realizacji programu ochrony środowiska.
Może on być dla Państwa gminy, powiatu lub województwa:

  • znakomitym podsumowaniem dotąd obowiązującego POŚ,
  • wyraźną i przejrzystą analizą aktualnie obowiązującego POŚ, wskaźnikiem jakie działania należy kontynuować, rozpocząć, a może zakończyć,
  • podstawą do opracowania nowej koncepcji w dziedzinie ochrony środowiska w połączeniu z gospodarowaniem odpadami, planowaniem strategicznym, gospodarką wodno-ściekową, ochroną krajobrazu i zieleni.

Prace nad raportem proponujemy rozpocząć najwcześniej w czerwcu. Nasi klienci pytają dlaczego, otóż tak to wygląda w praktyce:

  • do marca większość jednostek samorządowych sporządza sprawozdania statystyczne,
  • do kwietnia analizowana jest gospodarka odpadami komunalnymi,
  • do czerwca należy przyjąć uchwałą sprawozdanie z realizacji budżetu danej jednostki samorządowej.
  • Ponadto, główne informacje statystyczne GUS publikowane są etapami, nawet do końca września,
  • a raport o stanie środowiska województwa może pojawić się nawet do końca listopada.

Jest to zatem dobry czas na przemyślenie koncepcji Raportu, zastanowienie się na czym chcieliby Państwo się skupić, co przeanalizować w szczególności. Podstawą do dobrze i praktycznie wykonanego Raportu jest dobrze przeprowadzona ankietyzacja, którą staramy się dopasować indywidualnie pod Państwa potrzeby oraz wspólnie przedyskutować potrzeby i możliwości.

Zachęcamy do współpracy naszych stałych klientów, gdyż cieszy nas praca w dobrze nam znanym terenie i możliwość porównywania stanu środowiska na przestrzeni lat. Takie porównywanie Raportów w skali wielolecia, czasem tylko w ramach ciekawostki dla Radnych czy mieszkańców, pozwala pokazać w praktyce, a nie w teorii, dlaczego Raport z POŚ jest tak ważnym dokumentem dla samorządu oraz że inwestycje proekologiczne faktycznie przynoszą korzyści środowiskowe.

Oferta firmy Green Key – Raport z POŚ

Opublikowano:

Oferowany przez firmę Green Key Raport z wykonania Programu Ochrony Środowiska, jest wykonywany w sposób praktyczny.
Oferowany Raport opiera się na analizie wydatków jakie ponosi dana jednostka na działania związane bezpośrednio, lub pośrednio z ochroną środowiska. Analizuje się działania jakie podejmują jednostki w ciągu obowiązywania uchwalonego Programu Ochrony Środowiska, nie tylko samorząd, ale również podmioty korzystające ze środowiska, instytucje państwowe. Raport z realizacji programu ochrony środowiska zawiera informacje o wykonaniu jakościowym i ilościowym celów postawionych w Programie Ochrony Środowiska.
Opracowanie Raportu obejmuje zebranie odpowiednich materiałów nie tylko od danej jednostki samorządowej, ale również od innych podmiotów, które wpływają na realizację działań z zakresu ochrony środowiska na danym terenie.

Proponujemy, aby regularnie sporządzać raporty, co wynika z ustawy Prawo ochrony środowiska. Wytyczne Ministerstwa Środowiska wskazują również, że aktualny Raport i wnioski z niego płynące powinny być umieszczane w sporządzanych na nową perspektywę czasową programach ochrony środowiska.

 

Zachęcamy do współpracy.

Obowiązki Gmin i Powiatów – Raport z POŚ

Opublikowano:

Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska (art. 18, Dz. U. 2018 poz. 799), jednostki samorządowe, w tym Gminy, Powiaty, Województwa zobowiązane są do wykonywania, co 2 lata, Raportów z realizacji Programu ochrony Środowiska.

Raport z realizacji programu ochrony środowiska organ wykonawczy jednostki samorządowej jest zobowiązany przedstawić odpowiednio Radzie Gminy, Radzie Powiatu, Sejmikowi Województwa.
Wykonywane regularnie dwuletnie raporty z realizacji POŚ pozwalają przeanalizować jakie zmiany zaszły na danym terenie oraz na jaki cel jednostki samorządowe poświęcały najwięcej środków finansowych oraz czy w efekcie przyniosło to pozytywne skutki dla środowiska. Są doskonałą podstawą do zaplanowania dalszych działań w zakresie ochrony środowiska na przyszłość.

Kształt opracowania jest oczywiście uzależniony od wytycznych Zamawiającego. Zachęcamy oczywiście do omówienia szczegółów, Raport jest dokumentem dla jednostki, jednostka samorządowa rozlicza się z zapisów, które są w nim zawarte przed Radnymi, Zarządem i oczywiście mieszkańcami, gdyż Raport powinien być zamieszczony na BIP.

POŚ – obowiązki Gmin i Powiatów (Województw)

Opublikowano:

Organy wykonawcze Gmin i Powiatów (Województwa), w celu realizacji założeń ustawy Prawo ochrony środowiska oraz o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są zobowiązane sporządzić gminny lub powiatowy (wojewódzki) program ochrony środowiska oraz na bieżąco go aktualizować.
Aktualizacja Programu Ochrony Środowiska pozwala przeanalizować zmiany jakie zachodzą na danym terenie, co z kolei umożliwia organom podjąć decyzję o przeprowadzeniu lub zaniechaniu dotychczasowych działań w celu doprowadzenia środowiska przyrodniczego do stanu równowagi i podążania w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2018 poz. 799), Gminy i Powiaty (także Województwa) zobowiązane są wykonywać program ochrony środowiska (POŚ) jako dokument uzupełniający lokalną politykę rozwoju oraz dostosowywać założenia POŚ do strategii rozwoju, w tym do programów operacyjnych w skali województwa i kraju.
W związku ze zmianą przepisów (nowelizacją ustawy o odpadach oraz wprowadzeniem zmiany w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), Gminy i Powiaty nie są już zobowiązane do wykonywania planów gospodarki odpadami. Plany gospodarki odpadami wykonywane są tylko na poziomie województwa.

Program Ochrony Środowiska musi opierać się na analizie aktualnego stanu środowiska. Ponadto przeanalizowane powinny zostać dotychczas obowiązujące oraz określone powinny zostać nowe cele i priorytety ekologiczne dla Gminy lub Powiatu (Województwa). Projekt dokumentu ma także zawierać rodzaje oraz harmonogram wdrażania działań proekologicznych, łącznie ze środkami niezbędnymi do osiągnięcia celów, w tym mechanizmy prawno-ekonomiczne i środki finansowe.

Ministerstwo Środowiska w roku 2015 opublikowało Wytyczne do sporządzania programów ochrony środowiska.

Program Ochrony Środowiska, jako strategiczny dokument często określający ramy dla realizacji konkretnych przedsięwzięć może podlegać obowiązkowi przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania projektu dokumentu na środowisko oraz wykonaniu prognozy oddziaływania tego projektu (o ile będzie to wymagane po uzgodnieniu z Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska oraz Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym).

POŚ podlega zaopiniowaniu przez właściwy Zarząd Powiatu (w przypadku dokumentów gminnych) oraz przez Zarząd Województwa (w przypadku dokumentów powiatowych).

Zgodnie z ustawą OOŚ i Prawo ochrony środowiska dokument ten musi być również udostępniony w celu przeprowadzenia udziału społeczeństwa w procesie opracowywania i uchwalania dokumentów.

AZBEST 2019 !!! rusza nowy konkurs od roku 2017!

Opublikowano:

Informacje o możliwości składania ofert w ramach Konkursu Azbest 2019! zostaną zamieszczone na stronie Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Konkurs jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego.

Blok 2 – działania edukacyjno-informacyjne 

Dotacje przeznacza się na finansowanie poniższych zadań:

1)         działalność informacyjno-edukacyjna;

2)         organizacja konferencji, sympozjów, warsztatów, szkoleń nt. zagrożeń powodowanych kontaktem z azbestem, prawidłowego usuwania wyrobów azbestowych, itd.;

3)         wydanie poradników, ulotek, plakatów lub innych materiałów informacyjnych na temat prawidłowego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest.

Blok 3 – zadania w zakresie usuwania wyrobów zawierających azbest

Dotacje przeznacza się na finansowanie poniższych zadań:

1)         wykonanie inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest

  • dotyczącej osób fizycznych: wyniki inwentaryzacji zasilają Bazę Azbestową (ww.bazaazbestowa.gov.pl) wraz z przygotowaniem warstwy obrysów obiektów z przypisanymi do obiektu atrybutami: numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego; warstwa obrysów umożliwia eksport wyników inwentaryzacji do Bazy Azbestowej do warstw w formacie *.shp i *.pdf;
  • dotyczącej osób prawnych: wyniki inwentaryzacji wraz z numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego powinny zostać przekazane do właściwego Urzędu Marszałkowskiego (bez wprowadzania danych do Bazy Azbestowej);

2)         aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest

  • dotyczącej osób fizycznych: wyniki inwentaryzacji zasilają Bazę Azbestową (ww.bazaazbestowa.gov.pl) wraz z przygotowaniem warstwy obrysów obiektów z przypisanymi do obiektu atrybutami: numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego; warstwa obrysów umożliwia eksport wyników inwentaryzacji do Bazy Azbestowej do warstw w formacie *.shp i *.pdf;
  • dotyczącej osób prawnych: wyniki inwentaryzacji wraz z numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego powinny zostać przekazane do właściwego Urzędu Marszałkowskiego (bez wprowadzania danych do Bazy Azbestowej).

Z Beneficjentami zostaną podpisane porozumienia, które będą sukcesywnie przygotowywane w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii i wysyłane do Beneficjentów. Po realizacji zadania Beneficjent powinien zgodnie z terminem określonym w porozumieniu złożyć sprawozdanie końcowe.

Przypominamy, że nasz Zespół posiada już wieloletnie doświadczenie w zakresie współpracy z Ministerstwem przygotowywania wniosków, gromadzenia dokumentacji, prawidłowo przeprowadzanej inwentaryzacji oraz pozytywnej weryfikacji danych przez Ministerstwo w Bazie Azbestowej.

Aglomeracje kanalizacyjne – zmiany przepisów

Opublikowano:
Od stycznia 2018 roku zaczęły obowiązywać przepisy znowelizowanej ustawy Prawo wodne, ustawy z dnia 20 lipca 2017 r.  (Dz. U. 2018 poz. 2268). Na mocy ustawy zmieniły się przepisy dotyczące procedury wyznaczania oraz zmiany obszaru i granic aglomeracji kanalizacyjnej.
Aglomeracje wyznacza, w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego, rada gminy.
Wyznaczenie aglomeracji następuje po uzgodnieniu przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta z Wodami Polskimi, a w zakresie obszarów objętych przynajmniej jedną formą ochrony przyrody z właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska (RDOŚ).

Gminy przedkładają Wodom Polskim, corocznie nie później niż do dnia 31 stycznia, sprawozdania z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych za rok ubiegły, a Wody Polskie przedkładają je dalej ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej corocznie, w terminie do dnia 30 kwietnia, sprawozdanie z realizacji krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta co 2 lata dokonuje przeglądu obszarów i granic aglomeracji z uwzględnieniem kryterium ich utworzenia oraz zaistniałych zmian równoważnej liczby mieszkańców w aglomeracji i w razie potrzeby informuje radę gminy o konieczności zmiany obszarów i granic aglomeracji.
Nasz ostatni duży projekt opracowany na podstawie nowych przepisów zakończył się powodzeniem – dokonaliśmy weryfikacji obszaru i granic aglomeracji OPOLE. Sporządzona dokumentacja uzyskała pozytywną opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Wejście w życie uchwały umożliwi samorządom Gmin ubieganie się o środki z funduszy celowych na realizację przedsięwzięć związanych z wyposażeniem aglomeracji w infrastrukturę kanalizacyjną.

Inwentaryzacje – zachęcamy do współpracy

Opublikowano:

Wszystkich naszych stałych klientów zachęcamy do przeprowadzenia aktualizacji inwentaryzacji w zakresie: azbestu, szamb, przydomowych oczyszczalni ścieków oraz źródeł niskiej emisji. Nowym samorządom oferujemy pełen zakres współpracy w powyższym zakresie:

– pozyskanie map terenowych, analogowych lub cyfrowych,

– przeprowadzenie inwentaryzacji w postaci spisu z natury, ścisła współpraca z sołtysami, jednostkami budżetowymi,

– opracowanie wielopoziomowej bazy danych, skierowanej indywidualnie pod potrzeby klienta,

  • opracowanie wizualizacji w programie graficznym, mapy cyfrowej.

Green Key w terenie (szkolenia, sesje rady, komisje)

Opublikowano:

Firma Green Key działa aktywnie na rzecz swoich klientów. Jesteśmy do Państwa dyspozycji jeżeli chodzi o:

– uczestnictwo na posiedzeniach komisji ds. ochrony środowiska,

– uczestnictwo na Sesjach rady gmin, rady powiatu, zarządu powiatu,

– konsultacje merytoryczne projektów i analiz, warsztaty, szkolenia, spacery terenowe.

 

Poniżej zamieszczamy kilka informacji o naszych działaniach.

Gmina Sadki – wdrożenie systemu gospodarki odpadami komunalnymi
http://www.sadki24.pl/Green_Key_o_smieciach,3174.html

Gmina Kcynia – wdrożenie systemu gospodarki odpadami komunalnymi
http://www.kcynia24.pl/O_odpadach_komunalnych,3208.html

Gmina Nakło nad Notecią – wdrożenie systemu gospodarki odpadami komunalnymi
http://www.nok.naklo.pl/aktualnosc-383-o_smieciach_w_nok_u.html

Gmina Golczewo – wdrożenie systemu gospodarki odpadami komunalnymi
http://www.golczewo.pl/aktualnosci/pokaz/1182.dhtml

Gmina Świerzno – wdrożenie systemu gospodarki odpadami komunalnymi
http://www.swierzno.pl/2012/07/26/system-gospodarowania-odpadami-komunalnymi-na-terenie-gminy-swierzno

Gmina Unisław, Kijewo Królewskie, Chełmno, Lisewo, Papowo Biskupie, miasto Chełmno – inwentaryzacja azbestu
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120731/INNEMIASTA03/120739889
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120919/INNEMIASTA03/120919124

Gmina Przytoczna – inwentaryzacja źródeł niskiej emisji (na cele PGN)
http://gorzow.tvp.pl/18600375/gmina-przygotowuje-plan-gospodarki-niskoemisyjnej

Miasto Malbork – przedstawienie raportu z realizacji POŚ
http://www.tvmalbork.pl/artykuly/urzedowe,45/ostatnia-sesja-vi-kadencji-2010-2014-xlvii-sesja-r,4433.html

Gmina Gniew – przedstawienie założeń POŚ (str. 7)
http://www.gniew.pl/plik,3258,nowiny-gniewskie-maj-2014.pdf

Miasto Wągrowiec – konsultacje społeczne – warsztaty dot. rewitalizacji
http://www.wagrowiec.eu/pl/aktualnosci/rewitalizacja-nasza-wspolna-sprawa

Miasto Malbork – prezentacja raportu z realizacji programu ochrony środowiska (część I)
http://www.tvmalbork.pl/aktualnosci/12465,budzet-malborka-na-rok-2017-przyjety-8-glosow-za-1

Gmina Brudzew – wstęp do procesu rewitalizacji
http://www.brudzew.pl/slajder/item/625-strategia-promocji-terenow-inwestycyjnych-i-pokopalnianych-gminy-brudzew

Gmina Mściwojów – konsultacje społeczne programu rewitalizacji

Rewitalizacja

Rewitalizacja

Gmina Komorniki – konsultacje społeczne procesu rewitalizacji
http://www.komorniki.pl/asp/pl_start.asp?typ=13&sub=0&subsub=0&menu=3&artykul=1635&akcja=artykul&ark=3

Gmina Szydłowiec – konsultacje społeczne procesu rewitalizacji
http://szydlowiec.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2983:konsultacje-spoleczne-zakonczone&catid=74&Itemid=273&lang=pl
http://szydlowiec.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3073:konsultacje-spoleczne-na-finiszu&catid=74&Itemid=273&lang=pl

Miasto Świnoujście – prezentacja POŚ na Sesji Rady Miasta
http://www.tvslowianin.pl/index.php/galeria/sesja-rady-miasta/2602-9-podjecie-uchwaly-w-sprawie-programu-ochrony-srodowiska-dla-miasta-swinoujscie-na-lata-2016-2019-z-perspektywa-na-lata-2020-2023

Gmina Pyzdry – konsultacje społeczne rewitalizacji
https://www.pyzdry.pl/1079,rewitalizacja.html

Powiat Nakielski – Sesja Rady Powiatu – program ochrony środowiska
http://www.kurier-nakielski.pl/?a=35987&id=6